Лекция 6 - Факторен дизайн

Такаа, този урок ще го напиша напиша като за бавноразвиващи се. Не защото вие сте такива, а по-скоро защото аз съм. Ще давам съвсем кратки обяснения и повече примери. Дано ме разберете. Успех!

Първи въпрос: Могат ли нашите ИЛ да участват в повече от 1 ниво на експеримента? Не. Значи какво правим? Правим междугрупов експеримент.

Втори въпрос: Колко независими променливи имаме?

  • I вариант - имаме 1 НП
  • II вариант - имаме 2+ НП

Ако изберем I вариант, правим еднофакторен дизайн.

Ако изберем II вариант, правим мултифакторен дизайн.

Днес ще разгледаме точно тези 2 варианта.

.

.

Започваме с примерите. Решили сме да направим еднофакторен дизайн.

Нашата хипотеза е: “Ако си купя телефон, ще бъда щастлив”

Това е еднофакторен дизайн, и тук единственият фактор (единствената НП) е наличието на телефон.

Оттук насетне имаме 2 варианта на действие.

Първият е да имаме само 2 нива в експеримента. Да кажем, че едното ниво е да си купим айфон, а другото е да не си купуваме нищо.

Това значи, че ще имаме 2 групи в дизайна. На участниците в група 1 купуваме айфон, участниците в група 2 духат супата.

Това се нарича двугрупов еднофакторен дизайн. Защото имаме само 1 НП (1 фактор) и 2 нива на операция (2 групи).

Вторият вариант е да имаме, да речем, 5 нива в експеримента.

Ниво 1 - купуваме айфон

Ниво 2 - купуваме самсунг

Ниво 3 - купуваме нокиа

Ниво 4 - купуваме моторола

Ниво 5 - не купуваме нищо (контролното ниво)

Това означава, че ще имаме 5 групи в дизайна, нали така?

Това вече се нарича мултигрупов еднофакторен дизайн. Защото отново имаме 1 НП (1 фактор), но този път имаме 5 негови вариации (съответно 5 нива).

Всеки еднофакторен дизайн може да бъде или двугрупов или мултигрупов, в зависимост от това колко подусловия има нашето главно условие.


Следващ пример. Този път ще направим мултифакторен дизайн.

Нашата хипотеза е: “Малките момчета предпочитат да си играят с колички, а малките момичета - с кукли”

Това е двуфакторен дизайн, защото имаме 2 фактора - пол на детето и вид играчка.

За да премерим какви са предпочитанията на децата, ще им дадем възможност да поиграят и с двата типа играчки. Тези, с които си играят по-дълго, ще определим като предпочитана опция.

В този експеримент ще имаме 4 тестови групи. Защо 4? Ами защото имаме 2 фактора - пол и играчка. Тези 2 фактора имат по 2 разновидности - момче/момиче + кола/кукла. Стават 2х2=4.

Съответно четирите групи ще изглеждат по този начин:

Група 1 - момчета, които си играят с коли

Група 2 - момчета, които си играят с кукли

Група 3 - момичета, които си играят с коли

Група 4 - момичета, които си играят с кукли

Нека да направим още 1 пример за мултифакторен дизайн. И нека този път да го направим 3-факторен.

Нашата хипотеза е: “Учениците от 4-ти клас ще се справят по-добре на матурата, ако отидат на изпита сити, отпочинали и в добро настроение”

Отсега ви казвам, че този експеримент е неетичен и никой няма да ви позволи да го проведете, просто го използвам като пример.

Имаме 3 фактора - ситост, отпочиналост, настроение (А/В/С)

Нека всеки фактор има 3 вариации.

А - гладен / сит / преял - (а1/а2/а3)

В - не е спал / спал 4 часа / спал 8 часа - (б1/б2/б3)

С - тъжен / неутрален / щастлив - (с1/с2/с3)

Този експеримент е 3х3. Съответно има 9 нива на експериментиране, или 9 групи.

Можете сами да направите комбинациите от групите. 

Разбира се, никой няма да ви даде да тормозите деца, за да си проверите хипотезата.

В общи линии, това е факторният дизайн. Много условия, с много подусловия.